
Creative Commons Non Commercial CC BY-NC: This article is distributed under the terms of the Creative 
Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License (http://www.creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) 

which permits non-commercial use, reproduction and distribution of the work  without further permission provided the original 
work is attributed as specified on the SAGE and Open Access pages (https://us.sagepub.com/en-us/nam/open-access-at-sage).

https://doi.org/10.1177/2059436418806022

Global Media and China 
2018, Vol. 3(3) 125–140

© The Author(s) 2018
Article reuse guidelines:  

sagepub.com/journals-permissions
DOI: 10.1177/2059436418806022

journals.sagepub.com/home/gch

Measuring differences in the  
Chinese press: A study of  
People’s Daily and  
Southern Metropolitan Daily 

Haiyan Wang
Sun Yat-Sen University, China

Colin Sparks  and Yu Huang
Hong Kong Baptist University, Hong Kong

Abstract
The development of the market has produced a differentiation inside the Chinese press between 
an ‘official’ press with traditional propaganda functions on behalf of the Communist Party and a 
‘commercial’ press whose objective is to maximise revenue. Scholarly opinion has differed over 
whether marketization undermines Party control and whether new forms of journalism have 
arisen that lead to conflicts. These discussions have rested on little evidence as to the practises 
of Chinese journalism. This article presents empirical data on the extent of the differentiation, 
reporting on a content analysis of the national news in People’s Daily and Southern Metropolitan 
Daily. These titles are popularly believed to represent the polar opposites of official, orthodox 
journalism and commercial, liberal journalism. The evidence presented here demonstrates that 
while there are indeed significant differences in the journalism of the two titles, there remains 
a substantial overlap in their choice of subjects, their use of sources and the degree to which 
news is presented ‘objectively’. Southern Metropolitan Daily does display some ‘popular’ features 
and does contain more ‘watchdog’ journalism, but it shares with its official cousin an emphasis 
upon the party as the source for news.

Keywords
China, journalism, newspapers, People’s Daily, Southern Metropolitan Daily

Corresponding author:
Colin Sparks, Hong Kong Baptist University, School of Communication, 5 Hereford Road, Kowloon Tong, Kowloon, 
Hong Kong. 
Email: sparksc@hkbu.edu.hk

806022 GCH0010.1177/2059436418806022Global Media and ChinaWang et al.
research-article2018

Original Article

https://uk.sagepub.com/en-gb/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/gch
mailto:sparksc@hkbu.edu.hk
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F2059436418806022&domain=pdf&date_stamp=2018-10-06


126	 Global Media and China 3(3)

Introduction

A major consequence of the opening of China since the late 1970s was a shift in the economic 
model of the media from state subsidy to reliance on their own revenues. Before the late 1970s, 
advertising was unknown in the media of the New China but since then it has become the staple 
form of finance for both broadcasting and the printed press. The rapid increase in advertising rev-
enue, which accompanied the fast-growing market sector of the economy, has led to an expansion 
in the number, scale and quality of all media outlets.

It has been argued that the shift towards the market has led to differentiation between newspapers 
concerned with the straightforward propagation of the Communist Party of China’s (CPC) “party 
line” and others concerned with reaching a wider audience in order to maximise both subscription 
and advertising revenue.  The implications of this differentiation have been much debated, particu-
larly with regard to the potential of a conflict between the propaganda needs of the CPC and the 
commercial needs of media outlets.  Much less contentious has been the recognition that the shifting 
economic model has resulted in new forms of journalism.  The more market-oriented newspapers, it 
is generally agreed, cover different topics using different journalistic techniques than were current in 
the Chinese press before the reform.

Empirical evidence in support of these opinions has been relatively scanty. This article seeks to 
remedy that deficiency by providing quantitative evidence of the differences between two Chinese 
newspapers. It presents a detailed comparison of the national news coverage in People’s Daily 
(Renmin Ribao, hereafter PD), which is the national mouthpiece of the central Party leadership, pub-
lished in Beijing, and Southern Metropolitan Daily (Nanfang Dushi Bao, hereafter SMD), which is a 
commercially oriented newspaper in the province of Guangdong in southern China. This evidence is 
derived from a content analysis of national news in the two titles for selected dates in 2012 and 2013.

The article begins with a review of the structure of the Chinese press. It then discusses the prove-
nance of the data used here, which was gathered as part of an international comparative project 
designed to explore aspects of journalistic professionalism. The research instruments developed for 
that purpose had the side-effect of allowing the comparison of aspects of journalistic practise between 
different newspapers. The article then presents the findings of the content analysis and concludes 
with a discussion of the implications of the results for our picture of the Chinese press today.

The impacts of marketization

The newspapers press in mainland China has undergone an economic transformation, beginning 
with the economic opening in the late 1970s and continuing more or less uninterrupted ever since 
(Chu, 1994; Polumbaum, 1990; White, 1990). With the active encouragement of the Party, news-
paper managements have moved away from state subsidy towards becoming self-sustaining and, if 
possible, profitable (Zhao 1998, Zhao 2008, Lee, He and Huang 2007, Lee, He and Huang 2006). 
As the conditions under which this shift was taking place have been favourable, with an urbanising 
population, rising living standards and a rapidly developing advertising industry, the marketization 
of the press was extremely successful (Lee, 1994).

While this process of marketization has continued up to the present, it has only been one part 
of the overall picture. Party control has remained a constant, although its mechanisms have 
changed somewhat (Esarey, 2006; Hassid, 2008, pp. 145-168). Private ownership of newspapers 
remains forbidden, all publications require a licence from an appropriate Party or state body, and 
all are supervised by the Party Propaganda Departments of the Communist Party of China (CPC; 
Hu, 2003).



Wang et al.	 127

Within this structure, a division of labour has developed. ‘Official’ Party publications, like PD, 
are primarily concerned with interpreting the world from the point of view of the CPC: they remain 
dedicated to the classic propaganda functions of the press. There are also commercially oriented 
publications that, while they retain a political function, are more oriented on circulation building 
and advertising sales than on propaganda. It is often claimed that members of this latter category 
constitute ‘tabloid’ newspapers. The category includes evening papers, which experienced a revival 
in the 1980s, and ‘metro’ papers like SMD, mostly founded during the headlong marketization of 
the 1990s (Zhao, 1998, pp. 134-152, Zhao, 2002).

During the early days of marketization, many commentators argued the forces of the Party’s 
political control and the market-driven needs of circulation and advertising would lead to conflicts 
and, potentially, a rupture between the Party and the media (Chan, 1993; Chu, 1994; Pei, 1994). 
These writers tended to assume a correlation between markets and democracy, and to assume that 
the former would lead inexorably to the latter, bringing with it the potential of a new and free press 
(Levy, 1994, p. 3). Others argued that, although a market orientation allowed a space for new, and 
even critical, kinds of journalism, the drive to marketization was initiated by the CPC leadership 
and subject to their close supervision (Zhao, 1998, p. 157). While the pressures of market and Party 
might lead to occasional spats, sometimes with serious consequences for the journalists involved, 
there was no fundamental incompatibility that would necessarily lead to a systematic conflict 
between the media and the CPC (Zhao, 1998, p. 159).

In the course of the 1990s, the pace of change was such that the evidence for one view or 
another was inconclusive and some commentators thought they had identified an unstable system 
that was constantly in danger of collapse (Lynch, 1999). The main beneficiaries of the new situa-
tion were the commercial newspapers that gained revenues at the expense of the official party 
newspapers (Chen & Guo, 1998; Zhao, 2004, p. 178). In the new century, however, it has become 
clear that, at least in the medium term, the CPC has developed mechanisms that allow it to co-exist 
with the market. In the newspaper press, one of the key mechanisms was the grouping of different 
titles in to ‘conglomerates’, headed by official party publications but also containing titles with a 
commercial orientations (He, 2007; Hu, 2003; Zhao, 2000). The party-facing and market-facing 
papers were thus under the same overall management and, as an added benefit, the revenues of the 
commercial paper could be used to subsidise the political paper (Volland, 2012, pp. 114-115).

There remain debates as to the effectivity of the current arrangements. Some writers see the new 
system as representing a model as effectively closed as the old Stalinist system (Brady, 2008, 
2012). Others continue to argue the dynamics of the system will lead to liberal outcomes (Esarey, 
2006; Rosen, 2003; Shirk, 2011, pp. 237-239). Some retain the belief that there is an inherent con-
tradiction between party and market that is constantly on the point of creating an explosion (Qian 
& Bandurski, 2011). Overall, however, there is general agreement that the mechanisms currently 
in place have survived for more than two decades and cannot be considered a temporary and unsta-
ble formation (McCormick, 2002/2003).

The fact that the CPC monopolises all of the levels of power in China does not, however, mean 
that there are no substantial political conflicts. There are many bitter conflicts between the CPC 
and its business allies on one hand and peasants and workers on the other. Sometimes, particularly 
on ecological issues, there are conflicts between the elites and the mass of the population of a par-
ticular city. There are also, however, conflicts within elite groups. Just as in any other one-party 
system, such political conflicts take place within the party rather than between parties since the 
uneven development of the economy leads to differences between different geographical sections 
and different levels of the Party apparatus. Some of these conflicts find expression in the media 



128	 Global Media and China 3(3)

responsible to particular party sections. This can lead to differentiation in newspaper content from 
one province to another and to direct struggles between different levels of the party over editorial 
direction (Cho, 2014; Sun, 2012, pp. 183-185; Tong, 2010).

The overall picture of the Chinese press in the early years of this century is one that can be described 
as ‘diversity in unity’. The CPC retains direct control over the press, which ensures that, on major 
issues of domestic and international politics, all titles will follow the same approach. However, differ-
ent titles concentrate on different audiences and prioritise different kinds of content even within the 
same press group, and different press groups, responsive to different Party committees, permit differ-
ent degrees of diversity in the content and approach of their titles (Zhao, 2003, p. 51).

Measuring the variety of reporting

All of the above is relatively well-established but what is less clear is the nature and extent of the 
diversity that is permitted within this unity. Although there have been some important analyses of 
the content of different newspapers, these have mostly focused on particular issues and the extant 
English-language literature has tended to be dominated by surveys and interviews with journalists 
and news executives. The aim of this article is to provide a first attempt at measuring how and what 
ways content differs in the Chinese press.

Given the established differences between the official press and the commercial press, the fol-
lowing research questions suggest themselves:

1.	 Are there significant differences between the kinds of journalism practised by the different 
types of newspapers, as expressed in various indicators like different average article lengths 
or emphasis on covering different topics?

2.	 Are there significant differences in the degree of dependence upon government between the 
different types of newspapers, as expressed through different patterns of sourcing news 
stories?

3.	 Are there significant differences between the degrees of ‘objectivity’ in the different kinds 
of newspapers? Are, for example, journalists on official newspapers more likely to insert 
opinions or interpretations in to their stories than those on commercial papers?

4.	 Are there significant differences in the overall models of journalism present in the different 
types of newspapers? Do official papers tend to devote more weight to the classical propa-
ganda functions of the Chinese media while commercial papers devote more weight to 
functions closer to the western idea of ‘watchdog’ journalism?

There are two other, rather less precise, questions upon which this article casts light. The first is 
whether market-facing titles in China can meaningfully be considered ‘tabloid’ (Zhao, 2002). 
Given that there is no internationally agreed definition of a ‘tabloid’ newspaper, and it means dif-
ferent things in Europe and the United States, it is impossible to give a conclusive answer. It is, 
however, possible to examine some of the indicators of the broad category – for example, the pres-
ence or absence of ‘serious’ news about politics and economics, the extent of ‘infotainment’ cover-
age, the length of stories and degree to which visual images are present – to draw tentative 
conclusions about the ‘tabloid’ press in China.

The second question concerns the decline in investigative journalism. It is argued that this kind 
of journalism flourished in the later 1990s but has been in decline since around 2003. Other writers 
have argued that while some of the more confrontational forms of journalism have been 



Wang et al.	 129

discontinued or limited, other topics, for example, environmental investigations, have become 
more prominent (Tong, 2015). The difficulty in giving an answer again lies in the lack of defini-
tional clarity, in this case over what might constitute ‘investigative reporting’. For some writers, it 
necessarily involves digging out facts that ‘the party’ would rather remain hidden. Others argue 
that, given the differences within the party, it is not always clear what ‘the party’ would rather hide: 
higher-level party organisations indicate to publications responsible to them that a lower level 
organisation is worth investigating and that exposing its wrongdoings would be welcomed (Sun, 
2010). As it is not possible to be certain which kinds of reporting are genuinely ‘pushing the red 
line’ and which are following directions from the responsible party body, it is difficult to give an 
exact answer as to whether investigative journalism remains healthy, but it is possible to measure 
the extent to which activities associated with the more independent kinds of investigative journal-
ism, often dubbed the ‘watchdog’ role of the media, are present.

Methodology

To answer these questions, a content analysis of a representative sample of two newspapers was 
undertaken. The papers chosen were selected as ‘most different cases’ to illuminate the range of 
possible difference. The first of these choices was PD. This is the most official political daily news-
paper in China. As it said about itself in 2013:

Renmin Ribao (People’s Daily) is the official newspaper of the Central Committee of the Communist 
Party of China … For over 60 years, the People’s Daily newspaper has adhered to the correct direction, 
and has actively promoted the party’s theory, line, principles and policies, and has actively promoted the 
central major decisions and plans, timely dissemination of information in various fields at home and 
abroad, in order that the Communist Party may unite and lead the people across the country to triumph in 
the revolution, construction and reform. (Remin Ribao, 2013)

PD has been the subject of many studies going back over at least 40 years and there have been 
several relatively recent scholarly analyses of its content from a variety of perspectives (W. Wang, 
2013; Dong, Chang, & Chen, 2008; Parsons & Xu, 2001; S. Wu, 2014; W. Zhang, 2012; Z. Zhang, 
2014). Although all of these studies demonstrate that PD is a mouthpiece of the Party leadership, 
even here there has been a move towards what some authors describe as ‘democratization’ and 
greater openness (Huang & Chen, 2009; Q. F. Zhang, 2014a; Q. F. Zhang, 2014b).

The second choice was SMD, which is not only a highly commercial title but it is widely recog-
nised as the most ‘liberal’ daily newspaper in China. As a mass-circulation newspaper in the press 
grouping headed by the official Southern Daily, it has enjoyed a real, if limited, measure of free-
dom in its reporting and commentary (Zhao and Xing, 2012). SMD has a reputation for investiga-
tive journalism, which has sometimes transcended the official limits on reporting and occasionally 
led to confrontations with the state (Lu, n.d.; Tong, 2007, 2011, 2013; Tong & Sparks, 2009; H. 
Wang, 2010). In a 2011 survey of investigative reporters in China, SMD was identified as the most 
respected domestic medium, scoring three times as highly as PD, which was the least respected of 
the titles identified (Shen & Zhang, 2014, pp. 44-45). The contrast with the official political press 
could not be more clearly drawn (D. Wu, Huang, & Liu, 2015).

This content analysis is part of an international project aimed at comparing journalistic role 
conceptions and journalistic role practise in different countries (Journalistic Role Performance, 
n.d.). The coding frame was designed to allow the classification of the content of newspapers into 



130	 Global Media and China 3(3)

one of six different models (Mellado, 2014). To construct these models, a range of variables were 
coded, recording differences in story length, story topic, sourcing and so on.

The models are composites of these different variables. The first, the ‘Interventionist’, concerns 
how the narrative of a story is organised, and in particular the presence of the journalist in the story. 
As Mellado (2014) wrote in defining the six models used in this study:

Unlike the other five dimensions of role performance that we will identify, the intervention dimension is 
not context based, but is always present in the news content’s narrative logic. The more presence or 
absence of the journalistic voice in the news story always interacts with the other dimensions of role 
performance used by the journalists in their daily work. (p. 9)

This model, uniquely, has two dimensions depending upon the presence or absence of these 
indicators. The other models are ‘one dimensional’, measuring the extent to which indicators of 
different media functions (‘Watchdog’, ‘Loyal Facilitator’, ‘Service’, ‘Infotainment’ and ‘Civic’ 
models) are present. For this article, the categories which concern the attitude of the title towards 
political and economic power, the ‘Watchdog’ and ‘Loyal Facilitator’, are particularly interesting. 
The ‘Watchdog’ model, for example, contains variables as to the extent to which the story contains 
questioning or criticism of elite groups, and the extent to which it embeds investigative journalism. 
The ‘Loyal facilitator’ model contains variables as to the extent of support for official activities and 
government policies, presenting a positive image of elite groups, emphasis on progress and national 
success and so on, which fit closely with the propaganda duties of the Chinese press.

Because the models are indicated by different numbers of variables, an index was constructed 
by adding all of the occurrences of indicators of each model and dividing the sum by the number 
of indicators in each model in each paper and the number of coded cases in that paper. This index 
was used as the basis for comparing the presence of the different models in the two papers, although 
to compare the articulations of particular models required the use of the original data.

A distinction was made between those stories generated by SMD staff and those from outside 
sources like wire services. SMD is a provincial newspaper with fewer reporters dedicated to 
national reporting than PD, the percentage of stories originating from outside sources is much 
higher in the former. Although such stories contribute to the overall character of the journalism 
present in the newspaper, it is also important to measure whether the ‘native’ journalism of SMD 
is significantly different from the other types in the sample.

These data yields no information as to the substance of stories. It is not possible to determine 
whether PD and SMD cover the same story in the same way. This partially insulates the findings 
from changes in the political climate. There has been an increase in direct political control over 
public discussion since the advent of the Xi presidency in 2013, so might be anticipated that there 
would be greater uniformity of reporting in different newspapers. If this analysis was comparing 
contents, a change in the political climate would mean that there was a shift in the relationship 
between the different titles. The fact that this survey is concerned only with the form and not the 
substance of any given story allows it some independence from such considerations, and suggests 
that the findings presented here retain validity despite the changed political climate.

The project analysed 28 days organised into randomly constructed weeks, two in each year for 
each paper in 2012 and 2013, which provides a representative sample of the content of a Chinese 
newspaper (Song & Chang, 2012). Only national news stories were considered, so local news, 
business and finance, opinion piece and so on were not coded. The sample yielded 2034 news 
items, 1301 from PD and 733 from SMD. Coding was undertaken by graduate students who had 



Wang et al.	 131

undergone a period of prior training. The inter-coder reliability scores measured by Krippendorf’s 
alpha were above .7, with a range from 0.71 to 0.88. Throughout this article, all reported statistics 
are significant at least at the .05 level unless otherwise stated.

Findings

The stories in SMD were shorter than those in PD. Although PD had a higher percentage of brief 
stories than SMD (5.8% vs. 1.2%), 91% of SMD stories were classified as ‘articles’, as against 
79.9% in PD. Conversely, the latter had a higher proportion of the longer forms of ‘feature’ and 
‘reportage’ journalism (14.4%) than did SMD (7.8%). SMD also had a different focus to its jour-
nalism. For both PD and SMD the category of ‘politics’ was by far the most prominent (43.7% and 
40.4%, respectively). Although the difference is statistically significant, in both cases this is by far 
the largest category in both. SMD, however, had a larger proportion of stories concentrating on the 
categories of ‘police/court’ and ‘accident/disaster’ than did PD (21.9% vs. 5.9%). PD carried a far 
higher percentage of stories on the ‘economy’ than SMD (17.1% vs. 7.9%) as well as more on the 
‘environment’ (3.7% vs. 2.3%). Stories in the two newspapers had a different pattern of sourcing, 
corresponding to the balance of resources noted above. Fewer than half (42.4%) of SMD stories 
were attributed to ‘reporter/internal staff’ while 31.0% were solely from wire services; for PD, the 
corresponding figures were 65.3% and 13.3%.

Although SMD carried more photographs than PD, both titles carried a majority of article with-
out any photographic support: 84.2% of the stories in PD were without photographs, while for 
SMD the figure was 75.2%. Including all types of images, the percentage of stories with images 
was 20.7 for PD and for SMD, 29.9. The number of stories in which the images were the prepon-
derant feature was significantly higher for SMD (8.5% as opposed to 6.5%) but in both cases the 
number was small.

The average number of sources cited per article was 2.87, with a range from 0 to 23 sources. As 
Table 1 shows, 40% of stories had one source or less and only 19% had more than five. The highest 
proportion of single sourced or unsourced stories was in PD (44%) and the lowest among SMD 
staff (28.6%), who also produced the highest proportion of stories with five or more sources. The 
average for SMD staff is higher than for SMD overall, and very much higher than for PD. The 
tendency for SMD to use relatively more sources was particularly strong in housing, where its 
average was more than three times as high as that for PD.

Multiple sources do not necessarily mean a diversity of views. As Table 2 shows, 74.2% of 
stories had only one kind of source present and 8.5% quoted no sources at all. The use of one 

Table 1.  Number of sources used.

All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

Mean 2.87 2.69 3.19 3.68 2.57
SD 2.942 2.976 2.855 3.124 2.336
Maximum 23 20 23 23 19
Percentage ⩽1 40.0% 44.1% 32.7% 28.6% 38%
Percentage ⩾5 19.0% 16.9% 22.6% 31.1% 12%

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.



132	 Global Media and China 3(3)

source type was a characteristic of stories in all of the categories, although SMD overall (66%), and 
SMD staff in particular (58.9%), were less likely to use this source strategy than PD or than the 
stories in SMD sourced from outside the newspaper. In all cases, the type of source cited was most 
likely to be from either the state or a political party (i.e., the Communist Party) and these were the 
most likely to be the main source (overall, 72.0% of cases were from this category, and in 63.1% 
of cases they were the main source). SMD staff were more likely to use ordinary people, civil 
society and expert sources than other categories, but in all cases these were in a small minority 
compared with official sources.

Table 3 shows the results for the model index calculated as described above. The 
‘Interventionist’ model is by far the most prevalent. One striking feature of both newspapers is 
the absence of any indicators of the ‘Civic’ model of journalism. The ‘Service’ model, although 
present, was only weakly represented in both titles, but was more prominent in PD (an index of 
0.4) than in SMD (an overall index of 0.1, which does not differ between stories sourced inter-
nally and those sourced externally).

More important are the indices for the ‘Loyal facilitator’ and ‘Watchdog’ models. Stories in PD 
are more likely to display indicators of the ‘Loyal facilitator’ model than are those in SMD (an 
index of 4.5 as opposed to 1.3). SMD staff-sourced stories are marginally more likely to adopt this 
model than are those from outside, although the difference is very small. Conversely, SMD stories 
are much more likely to display indicators of the ‘Watchdog’ model than are those in PD (an index 
of 2.1 as opposed to 0.5), and here there is a difference between stories sourced from SMD staff 

Table 2.  Distribution of sources.

All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

No sources 
present

173 (8.5%) 134 (10.3%) 39 (5.3%) 17 (4.2%) 22 (6.8%)

Only one source 
present

1510 (74.2%) 1026 (78.9%) 484 (66.0%) 241 (58.9%) 243 (75%)

More than one 
source present

351 (17.3%) 141 (10.8%) 210 (28.6%) 151 (36.9%) 59 (18.2%)

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.

Table 3.  Distribution of journalistic models in PD and SMD.

All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD all
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

Interventionist 22.9 24.5 20 22.7 16.5
Watchdog 1.1 0.5 2.1 3.2 0.8
Facilitator 3.4 4.5 1.3 1.4 1.2
Service 0.4 0.4 0.1 0.1 0.1
Infotainment 2.3 2.5 2.1 2.6 1.4
Civic 0 0 0 0 0

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.



Wang et al.	 133

and those sourced from outside (3.2 as opposed of 0.8). The ‘Infotainment’ model is more evenly 
distributed between titles, with PD, showing an index of 2.5, slightly more likely than SMD (an 
index of 2.1) to display this model. If only those stories sourced from SMD staff are considered, 
however, the index rises to 2.6.

Although both titles have a high index for the ‘Interventionist’ model, this conceals differences 
in the ways it is expressed. There are five indicators of the ‘Interventionist’ model: ‘Presence or 
absence of the journalist’s opinion’, ‘Presence or absences of the journalist’s interpretation’, 
‘Presence or absence of a proposal or demand’, ‘Journalist’s use of adjectives’ and ‘Journalist’s use 
of the first person’. Table 4 shows how frequently the indicators of this model appeared in the two 
papers. Overall, SMD carries fewer indicators of the interventionist model than does PD. SMD 
staff contributions are more interventionist than are those originating from non-staff sources, but 
the former are not different from those of PD.

Table 5 records the distribution of these indicators. Compared with PD, SMD staff contributions 
display fewer journalist’s opinions, adjectives and first person usage, while offering more interpre-
tations. The other two differences are not statistically significant. Differences as to the presence of 
journalistic opinions in stories about politics are not statistically significant, although they are low 
across all categories. For the indicator of the journalistic interpretation of the story there are signifi-
cant differences. SMD as a whole (39.3%) and SMD staff (43.9%) are more likely to offer inter-
pretations of political stories than PD (34.7%) and less likely to offer interpretations of stories 
about the economy. SMD as a whole show such indicators in 11.1%, and SMD staff showing 9.8%, 
as against PD showing 24.2%. SMD is similarly more likely to use the first person for political 

Table 4.  Number of indicators of the Interventionist Model in stories in PD and SMD.

All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD all
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

Journalist’s opinion 52 (2.6%) 48 (3.7%) 4 (0.5%) 2 (0.5%) 2 (0.6%)
Journalist’s interpretation 1046 (51.4%) 677 (52.0%) 369 (50.3%) 244 (59.7%) 125 (38.6%)
Proposals or demands 21 (1.0%) 15 (1.2%) 6 (0.8%) 2 (0.5%) 4 (1.2%)
Use of adjectives 1047 (51.5%) 718 (55.2%) 329 (44.9%) 203 (49.6%) 126 (38.9%)
Use of the first person 160 (7.9%) 135 (10.4%) 25 (3.4%) 14 (3.4%) 11 (3.4%)

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.

Table 5.  Presence of indicators of the Interventionist Model in PD and SMD.

Number of 
indicators

All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD all
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

0 686 (33.7%) 404 (38.1%) 282 (38.5%) 130 (31.8%) 152 (46.9%)
1 500 (24.6%) 314 (24.1%) 186 (25.4%) 100 (24.4%) 86 (26.5%)
2 737 (36.2%) 487 (38.4%) 250 (34.1%) 172 (42.1%) 78 (24.1%)
3 93 (4.6%) 79 (6.1%) 14 (1.9%) 57 (1.7%) 7 (2.2%)
4 17 (0.8%) 17 (1.3%) 0 0 0
5 1 0 1 (0.1%) 0 0

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.



134	 Global Media and China 3(3)

stories than PD, with SMD as a whole showing 52.0% of such indicators against 31.1% for PD, 
while SMD staff showed 57.1%. Again, the balance was the opposite with economic stories, with 
PD showing 24.4% as against 8% for SMD as a whole and 7.1% for SMD staff.

Neither the ‘Watchdog’ nor the ‘Loyal facilitator’ models are as strongly present, but there are 
important differences in the ways they are implemented. The ‘Watchdog’ model was measured by 
seven variables: ‘Questioning by journalist’, ‘Questioning by others’, ‘Criticism by journalist’, 
‘Criticism by others’, ‘Denunciation by journalist’, ‘Denunciation by others’ and ‘Investigative 
reporting’. The first six were broken up into stories concerning the government or political elite, 
those concerning the business and economic elite and those concerning civil society actors. The 
seventh category was divided in to investigative reporting by journalists and by others. Table 6 
presents the breakdown of this analysis, although given the distribution of the data it is not possible 
to test for significance except in the case of ‘Others questioning the government’, where the differ-
ences are indeed significant. Bearing that limitation in mind, it can be noted that both papers’ pre-
ferred mode is to report the comments of others rather than to commit themselves to an independent 
view. Although SMD is more likely to engage in this kind of journalism, and its own staff is the 
source of most of this material, it, too, prefers to quote others rather than take its own stance. The 
same reticence is clear in the reporting of investigations, where reports of investigations by other 
people outnumber those of the journalists themselves.

The ‘Loyal facilitator’ model is shown in Table 7. PD stories carry indicators of this model more 
frequently than do those of SMD as a whole in every case, with a particularly strong discrepancy 

Table 6.  Presence of indicators of the Watchdog Model in PD and SMD.

Indicators All 
(n = 2034)

PD 
(n = 1301)

SMD all 
(n = 733)

SMD staff 
(n = 409)

SMD non-
staff (n = 324)

Journalist questioning government 8 (0.4%) 5 (0.4%) 3 (0.4%) 2 (0.5%) 1 (0.3%)
Journalist questioning business 4 (0.2%) 3 (0.2%) 1 (0.1%) 1 (0.2%) 0
Journalist questioning civil society 1 (0.0%) 1 (0.1%) 0 0 0
Others questioning government 45 (2.2%) 9 (0.7%) 36 (4.4%) 33 (8.1%) 3 (0.9%)
Others questioning business 7 (0.3%) 2 (0.2%) 5 (0.7%) 2 (0.5%) 3 (0.9%)
Others questioning civil society 3 (0.1%) 2 (0.2%) 1 (0.1%) 1 (0.2%) 0
Journalist criticising government 7 (0.3%) 5 (0.4%) 2 (0.3%) 2 (0.5%) 0
Journalist criticising business 1 (0.0%) 0 1 (0.1%) 0 1 (0.3%)
Journalist criticising civil society 0 0 0 0 0
Others criticising government 38 (1.9%) 6 (0.5%) 32 (4.4%) 32 (7.8%) 0
Others criticising business 7 (0.3%) 3 (0.2%) 4 (0.5%) 2 (0.5%) 2 (0.6%)
Others criticising civil society 2 (0.1%) 0 2 (0.3%) 2 (0.5%) 0
Journalist denouncing government 1 (0.0%) 0 1 (0.1%) 1 (0.2%) 0
Journalist denouncing business 0 0 0 0 0
Journalist denouncing civil society 0 0 0 0 0
Others denouncing government 8 (0.4%) 2 (0.2%) 6 (0.8%) 4 (1.0%) 2 (0.6%)
Others denouncing business 2 (0.1%) 0 2 (0.3%) 2 (0.5%) 0
Others denouncing civil society 0 0 0 0 0
Investigation by journalist 3 (0.1%) 1 (0.1%) 2 (0.3%) 2 (0.5%) 0
Investigation by others 30 (1.5%) 11 (0.8%) 19 (2.6%) 14 (3.4%) 5 (1.5%)

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.



Wang et al.	 135

in the variables emphasising progress and success and a positive image of the country. Within 
SMD, stories originating from SMD staff are more likely to display these indicators than those 
sourced from outside in the cases of support for official policies, presenting a positive image of the 
political and economic elites and emphasising progress and success. In most of these cases, how-
ever, the absolute size of the number of stories involved, and the range of differences, remains 
small. Again, due to the distribution of the data, only the results for the following indicators can be 
considered statistically significant: support for official activities, support for government policies, 
presenting a positive image of political elites and emphasising success/progress.

Discussion

It is possible to give answers to the formal questions posed above. There are marked and significant 
differences between the kinds of journalism practised in PD and in SMD, and within SMD there 
are differences between stories generated by staff journalists and those from outside. Overall, the 
‘native’ journalism of SMD is more different from that of PD than is the overall paper. Although 
PD carries a larger number of very brief stories, in general it carries more substantial articles than 
does SMD. PD is more likely to concentrate upon ‘hard news’ stories about politics and, particu-
larly, economics than SMD which, for its part, concentrates more on ‘softer’ news in the categories 
‘police and courts’ and ‘accidents and disasters’. Differentiation, however, is of limited scope: in 
all cases, by far the largest single category of stories is about politics.

Both papers had a tendency to cite only one source in their stories, and for both that was likely to 
be related to the CPC. SMD was, however, more likely to quote more than one source, and SMD staff 
were even more likely so to do. In none of these cases was there strong evidence of the use of alterna-
tive sources. SMD journalists were more likely to quote non-official sources like ordinary people, but 
these quotations were marginal compared with the presence of official sources. Overall, although 
there is some evidence of SMD, and SMD staff in particular, being slightly more independent of 
official definitions of events, this is not strong enough to support the contention that there is any real 
difference in the extent to which its reporting was much more ‘independent’ than that of PD.

Both PD and SMD were likely to run stories in which journalistic opinions and other forms 
of ‘interventionism’ were present. PD and SMD staff were the most likely sources of these 

Table 7.  Presence of indicators of the Loyal Facilitator Model in PD and SMD.

Indicators All
(n = 2034)

PD
(n = 1301)

SMD all
(n = 733)

SMD staff
(n = 409)

SMD non-staff
(n = 324)

Support official activities 177 (8.7%) 149 (11.5%) 28 (3.8%) 14 (3.4%) 14 (4.3%)
Support government policies 121 (5.9%) 105 (8.1%) 16 (2.2%) 11 (2.7%) 5 (1.5%)
Positive image of political elite 104 (5.1%) 80 (6.1%) 24 (3.3%) 17 (4.2%) 7 (2.2%)
Positive image of economic elite 19 (0.9%) 17 (1.3%) 2 (0.3%) 2 (0.5%) 0
Positive image of the country 15 (0.7%) 14 (1.1%) 1 (0.1%) 0 1 (0.3%)
Emphasise progress/success 139 (6.8%) 131 (10.1%) 8 (1.1%) 5 (1.2%) 3 (0.9%)
Emphasise national triumphs 5 (0.2%) 4 (0.3%) 1 (0.1%) 1 (0.2%) 0
Comparison to rest of the world 14 (0.7%) 12 (0.9%) 2 (0.3%) 0 2 (0.6%)
Expression of patriotism 22 (1.1%) 19 (1.5%) 3 (0.4%) 1 (0.2%) 2 (0.6%)

PD: People’s Daily; SMD: Southern Metropolitan Daily.



136	 Global Media and China 3(3)

stories, and SMD non-staff sources were, by a considerable margin, less likely to adopt this 
model of journalism. The presence of journalistic interpretations and the use of adjectives in 
description were the most common indicators of intervention. SMD journalists were most like to 
offer an interpretation of their subject matter and non-SMD staff were least likely. Although the 
differences in the extent of ‘objectivity’ are significant, and the proportions of the indicators dif-
fer between titles, overall these differences are not large and there is little ground for arguing that 
either paper represents a different kind of journalism. In fact, the most ‘objective’ stories were 
those from non-SMD sources. One factor in this may be that, as is common with the ‘wholesal-
ing’ of news through wire services elsewhere, these stories tend to be constructed in this way 
since they are likely to be used by a wide range of ‘retail’ news organisations. An alternative 
view is that SMD distinguishes between different kinds of stories: those that it generates itself 
are permitted a high degree of interpretation and other forms of journalistic intervention, while 
those from outside are edited to minimise such characteristics.

Although the ‘Interventionist’ model of journalism is the most common, there are significant 
differences between the titles as regards the ‘substantial’ models. PD more likely to display indica-
tors of the ‘Loyal facilitator’ model, while SMD, and particularly SMD staff-generated stories are 
more likely to display indicators of the ‘Watchdog’ model. These are not the central characteristics 
of the journalism examined here, but they do demonstrate the presence of different models of jour-
nalistic practise in the two titles. The basis of the popular view of the two papers is confirmed by 
the evidence.

With regard to the ‘Watchdog’ model it is notable that both titles go to some lengths to present 
it as the work of others rather than as an artefact of their independent activity. They are more likely 
to report the opinion of someone else about the government or the business elite than they are to 
mount their own criticisms or ask their own questions. The stories that depend upon investigation 
in both papers are much more likely to result from work done outside the organisation than the 
efforts of their own journalists. Although there is indeed watchdog journalism, particularly authored 
by SMD staff, it is presented evasively as the result of activity outside of the paper, which simply 
reports rather than initiates criticism.

The question of ‘tabloidization’ is harder to answer. It is clear that SMD does not correspond 
with to the US or the UK model of the tabloid newspaper. SMD has much more hard news content 
than the standard US ‘supermarket tabloid’ (Bird, 1992). It also has more hard news content, and a 
lower ratio of images to text, than do the British tabloid newspapers. However, it does have rela-
tively shorter stories, and relatively more images, than does PD and, if the term ‘tabloid’ is under-
stood as a relational, rather than an absolute, category, then the evidence supports the use the term 
in this. Indeed, since this study is concerned only with national news, and excludes categories like 
sport and entrainment news, then the extent to which SMD corresponds at least to the Scandinavian 
model of the tabloid newspaper is probably greater than appears from this evidence.

It is also clear that investigative journalism continues to be present, more strongly in SMD than 
in PD, although in both cases it is a relatively marginal category. For the reasons discussed above, 
it is impossible on the basis of this evidence to determine the substance of such journalism. This 
study did not gather the kind of data that would permit a conclusion as to whether this investigative 
journalistic content is pushing the boundaries of the possible or whether it is simply acting as a 
watchdog for the party against errant members and rogue businesses. To give a more satisfactory 
answer to this question, it would be necessary to conduct a study which tracked the substance of 
investigative reporting longitudinally from before 2003 up to the present.



Wang et al.	 137

Conclusion

This study has demonstrated that there is an empirical substance to the claim that the contem-
porary Chinese press is best characterized as ‘diversity in unity’. Politics, and party sources, 
remain the staple of national news both the official and the market-oriented press. The claims 
that more than 30 years of market orientation have transformed any segment of the Chinese 
press and set it on a course that is inimical to the propaganda functions demanded by the party 
are clearly mistaken. However, the suggestion that a combination of political interventions and 
material rewards have defused any critical functions is equally mistaken. Within the overall 
picture of a press that is dominated by official politics and official voices there are clear, if 
limited, indications that the party-oriented press devotes more time and energy to the classical 
tasks of propaganda than does the market-oriented press. Conversely, the latter is more likely 
to give voice to questions and criticism of the political and economic elite, albeit as cautiously 
as possible.

As with all studies, this research has some limitations. The first of these is that, since SMD is a 
provincial level newspaper, it is possible that its distinctive voice might be more clearly visible in 
coverage of news originating in Guangdong. It would, however, be impossible to compare this 
provincial coverage with the national coverage that dominates PD. Future research might over-
come this problem by comparing provincial-level coverage in the “liberal” SMD with that of a 
commercial title from a more “orthodox” province, or indeed, if sufficient resources were availa-
ble, analysing such coverage across all of the provincial press groups.

A second limitation arises from the changing overall situation of the Chinese newspaper 
press. The situation of the media in general has changed in substantial ways over the last 30 
years, and a longitudinal study might very well reveal periods in which the differences between 
the two titles would be greater or smaller than those discovered in our sample. Unfortunately, 
in order to participate fully in the comparative project, we were obliged to select samples from 
2012 and 2013 along with all the other participants. This is a limitation which means that it is 
difficult to generalise, not only about the situation in previous years but also the subsequent 
period. One obvious factor is that, in common with the press in the developed world, Chinese 
newspapers have begun to experience the effects of the diffusion of digital technologies (Sparks, 
et al. 2016). A fall both in advertising and circulation revenues has provoked important changes 
in editorial strategies, particularly in the commercial press (Wang and Sparks 2018). The sam-
ple used in this study dates from a relatively early phase of the developing situation, and it may 
well be that a more recent sample would produce somewhat different results. We think, how-
ever, that the changing situation in China would not, overall, have resulted in greater differen-
tiation between the kinds of journalism practised in the newspaper press, and that the main 
outlines of the conclusions drawn here are likely to be repeated, with some significant modifi-
cations, in any subsequent study.

Funding

This research was supported by the Hong Kong Research Grants Council’s General Research Fund grant 
12406914.

ORCID iD

Colin Sparks  https://orcid.org/0000-0003-4575-8408

https://orcid.org/0000-0003-4575-8408


138	 Global Media and China 3(3)

References

Bird, S. E. (1992). For enquiring minds: A cultural study of supermarket tabloids. Knoxville: University of 
Tennessee Press.

Brady, A.-M. (2008). China. Lanham, MA: Rowman & Littlefield.
Brady, A.-M. (2012). Market friendly, scientific, high tech, and politics-lie. In A.-M. Brady (Ed.), China’s 

though marketing dictatorship: Propaganda and thought-work in contemporary management (pp. 1–8). 
London, England: Routledge.

Chan, J. (1993). Commercialization without independence: Trends and tensions of media development in 
China. In J. Yu-Shek Cheng & M. Broseau (Eds.), China review 1993 (pp. 251–252). Hong Kong: The 
Chinese University Press.

Chen, H., & Guo, Z. (1998). Opposites apart: Explaining differential revenues between China’s party and 
mass-appeal newspapers. Asian Journal of Communication, 8, 70–99.

Cho, L.-F. (2014). The development of investigative reporting and journalistic professionalism in Southern 
Weekend. In M. Svensson, E. Sæther, & Z. Zhi’an (Ed.), Chinese investigative journalists’ dreams: 
Autonomy, agency and voice (pp. 181–198). Lanham, MA: Lexington.

Chu, L. L. (1994). Continuity and change in China’s media reform. Journal of Communication, 44, 4–8.
Dong, D., Chang, T.-K., & Chen, D. (2008). Reporting aids and the invisible victims in China: Official knowl-

edge as news in People’s Daily, 1986–2002. Journal of Health Communication, 13, 357–374.
Esarey, A. (2006). Caught between state and society: The commercial news media in China (Unpublished 

PhD dissertation). Columbia University, New York, NY.
Hassid, J. (2008). Controlling the Chinese media: An uncertain business. Asian Survey, 48, 414–430.
He, Q. (2007). Media control in China. In S. Hom & S. Mosher (Eds.), Challenging China: Struggle and hope 

in an era of change (pp. 32–45). New York, NY: The New Press (Human Rights in China).
Hu, Z. (2003). The Post-WTO restructuring of Chinese media industries and the consequences for capitaliza-

tion. Javnost/The Public, 10, 19–36.
Huang, Y., & Chen, J.-P. (2009). Discursive democratization in mainland China: A diachronic study of the 

New Year’s editorials in People’s Daily. Journal of Asian Pacific Communication, 19, 199–217.
Journalistic Role Performance. (0000). Journalistic role performance around the world. Retrieved from 

http://www.journalisticperformance.org/
Lee, C.-C. (1994). Ambiguities and contradictions: Issues in China’s changing political communication. In 

C.-C. Lee (Ed.), China’s media, media’s China (pp. 3–20). Boulder, CO: Westview.
Lee, C.-C., He, Z., & Huang, Y. (2006). Chinese party publicity inc.’ conglomerated: The case of the Shenzhen 

press group. Media, Culture & Society, 28, 581–602.
Lee, C.-C., He, Z., & Huang, Y. (2007). Party-market corporatism, clientelism, and media in Shanghai. 

Harvard International Journal of Press/Politics, 12, 20–42.
Levy, M. (1994). Editor’s note. Journal of Communication, 44, 3–4.
Lu, H. (n.d.). Construction of media public sphere in social transformation: A study of news commentary 

column in Southern Metropolis Daily. Retrieved from http://journalism.uoregon.edu/~IAMCR-PolEcon 
/Huan.html

Lynch, D. (1999). After the propaganda state: Media, politics and “thought work” in a reformed China. 
Stanford, CA: Stanford University Press.

McCormick, B. (2003). Recent trends in mainland China’s media: Political implications of commercializa-
tion. Issues and Trends, 38-39, 175–215 (Original work published in 2002).

Mellado, C. (2014). Professional roles in news content. Journalism Studies, 16, 596–614.
Parsons, P., & Xu, X. (2001). News framing of the Chinese embassy bombing by the People’s Daily and the 

New York Times. Asian Journal of Communication, 11, 51–67.
Pei, M. (1994). From reform to revolution: The demise of communism in China and the Soviet Union. 

Cambridge, MA: Harvard University Press.

http://www.journalisticperformance.org/
http://journalism.uoregon.edu/~IAMCR-PolEcon/Huan.html
http://journalism.uoregon.edu/~IAMCR-PolEcon/Huan.html


Wang et al.	 139

Polumbaum, J. (1990). The tribulations of Chinese journalists after a decade of reform. In C.-C. Lee (Ed.), 
Voices of China: The interplay of politics and journalism (pp. 33–68). New York, NY: The Guildford 
Press.

Qian, G., & Bandurski, D. (2011). China’s emerging public sphere: The impact of media commercializaiton, 
professionalism, and the internet in an era of transition. In S. Shirk (Ed.), Changing media, changing 
China (pp. 38–76). Oxford, UK: Oxford University Press.

Ribao, R. (2013). People’s Daily Profile. Retrieved from http://www.people.com.cn/GB/50142/104580 
/index.html

Rosen, S. (2003). Chinese media and youth: Attitudes towards nationalism and internationalism. In C.-C. Lee 
(Ed.), Chinese media, global contexts (pp. 97–118). London, England: Routledge Curzon.

Shen, F., & Zhang, Z. (2014). The identities and demographics of investigative journalists in China. In M. 
Svensson, E. Sæther, & Z. Zhi’an (Eds.), Chinese investigative journalists’ dreams: Autonomy, agency 
and voice (p. 33). Lanham, MA: Lexington Books.

Shirk, S. (2011). Changing media, changing China. In S. Shirk (Ed.), Changing media, changing China (pp. 
1–37). Oxford, UK: Oxford University Press.

Song, Y., & Chang, T.-K. (2012). Selecting daily newspapers for content analysis in China: A comparison of 
sampling methods and sample sizes. Journalism Studies, 13, 356–369.

Sparks, C., Wang, H., Lü N., Wang, D., & Huang, Y. (2016). The impact of digital media on newspapers: 
Comparing the US and China. Global Media and China, 1(3), 186–207.

Sun, W. (2010). Alliance and tactics among government, media organizations and journalists: A description 
of public opinion supervision in China. Westminster Papers in Communication and Culture, 7, 43–55.

Sun, W. (2012). Localizing Chinese media: A geographic turn in media and communication research. In 
W. Sun & J. Chio (Eds.), Mapping media in China: Region, province, locality (pp. 13–27). London, 
England: Routledge.

Tong, J. (2007). Guerrilla tactics of investigative journalists in China. Journalism, 8, 530–535.
Tong, J. (2010). The crisis of centralized media control theory: How local power controls media in China. 

Media, Culture & Society, 32, 925–942.
Tong, J. (2011). Investigative journalism in China: Journalism, power and society. London, England: 

Continuum.
Tong, J. (2013). The importance of place: An analysis of changes in investigative journalism in two Chinese 

provincial newspapers. Journalism Practice, 7, 1–16.
Tong, J. (2015). Investigative journalism, environmental problems and modernization in China. London, 

England: Palgrave Macmillan.
Tong, J., & Sparks, C. (2009). Investigative journalism in China. Journalism Studies, 10, 337–352.
Volland, N. (2012). The CPC’s “reforms of the cultural structure.” In A.-M. Brady (Ed.), China’s thought 

management (pp. 107–121). London, England: Routledge.
Wang, H. (2010). How big is the cage? An examination of local press autonomy in China. Westminster 

Papers in Communication and Culture, 7, 56–72.
Wang, H., & Sparks, C. (2018). Marketing credibility. Journalism Studies. doi:10.1080/1461670X.2018.1513815
Wang, W. (2013). The framing analysis of the media representation in 7.23 motor car accident—A study of 

People’s Daily, Nanfang Metropolis Daily, People’s Daily online and Phoenix new media. China Media 
Report Overseas, 9,70–80.

White, L. (1990). All the news: Structure and politics in Shanghai’s reform media. In C.-C. Lee (Ed.), Voices 
of China: The interplay of politics and journalism (pp. 88–110). New York, NY: The Guildford Press.

Wu, D., Huang, Y., & Liu, M. (2015). Competing and hybridized discourses in Chinese news reporting: Case 
studies of three key newspapers in Southern China. Journal of Multicultural Discourse, 10, 67–84.

Wu, S. (2014). The revival of confucianism and the CPC’s struggle for cultural leadership: A content analysis 
of the People’s Daily 2000–2009. The Journal of Contemporary China, 23, 971–991.

Zhang, Q. (2014a). Representation of homoeroticism by the People’s Daily since 1949. Sexuality & Culture, 
18, 1010–1024.

http://www.people.com.cn/GB/50142/104580/index.html
http://www.people.com.cn/GB/50142/104580/index.html


140	 Global Media and China 3(3)

Zhang, Q. (2014b). Transgender representation by the People’s Daily since 1949. Sexuality & Culture, 18, 
180–195.

Zhang, W. (2012). New assertiveness and new confidence? How does China perceive its own rise? A criti-
cal discourse analysis of the People’s Daily editorials and commentaries on the 2008 Beijing Olympics. 
International Journal of China Studies, 3, 1–23.

Zhang, Z. (2014). Lei Feng reports’ historical discourse analysis-semiotic analysis: Lei Feng reports in 
People’s Daily. China Media Report Overseas, 10, 64–68.

Zhao, Y. (1998). Media, market, and democracy in China: Between the party line and the bottom line. Urbana: 
University of Illinois Press.

Zhao, Y. (2000). From commercialization to conglomeration: The transformation of the Chinese press within 
the orbit of the party state. Journal of Communication, 50, 3–26.

Zhao, Y. (2002). The rich, the laid-off, and the criminal in tabloid tales: Read all about it. In P. Link, R. 
Madsen, & P. Pickowicz (Eds.), Popular China: Unofficial culture in a globalizing society (pp. 111–
135). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Zhao, Y. (2003). “Enter the world”: Neoliberal globalization, the dream for a strong nation, and Chinese 
press discourses on the WTO. In C.-C. Lee (Ed.), Chinese media, global contexts (pp. 32–56). London, 
England: Routledge Curzon.

Zhao, Y. (2004). The state, the market and media control in China. In P. Thomas & Z. Nain (Eds.), Who owns 
the media? Global trends and local resistance (pp. 179–212). Penang, Malaysia: Southbound.

Zhao, Y. (2008). Communication in China: Political economy, power, and conflict. Lanham, Maryland: 
Rowman & Littlefield.

Zhao, Y., & Xing, G. (2012). Provincial papers, national power: The scaling up of the Nanfang Daily media 
group. In W. Sun & J. Chio (Eds.), Mapping media in China: Region, province, locality (pp. 31–46). 
London, England: Routledge.

Author biographies

Haiyan Wang is Associate Professor in the School of Communication and Design at Sun Yat-Sen University. 
Her main research interests lie in journalism studies and women in media. Currently she is working on a pro-
ject looking at the impact of digital media on Chinese journalism.

Colin Sparks is Professor of Media Studies in the Department of Journalism at Hong Kong Baptist University. 
His main research interests are in the political economy of the media and in comparative media systems. He 
is currently working on the impact of digital media on mainland Chinese journalism.

Yu Huang is Professor in the Department of Journalism at Hong Kong Baptist University. He is Dean of the 
School of Communication.


