期刊论文详细信息
BMC Medical Education
The effect of paramedic training on pre-hospital trauma care (EPPTC-study): a study protocol for a prospective semi-qualitative observational trial
Matthias Münzberg3  Ulrich Stöckle6  Paul Grützner3  Bernhard Gliwitzky2  Christoph G Wölfl3  Marzellus Hofmann1  Stefan K Beckers4  David Häske5 
[1] Faculty of Health, University of Witten/Herdecke, 58448 Witten, Germany
[2] PHTLS Germany, DBRD-Akademie GmbH, 76877 Offenbach/Queich, Germany
[3] Department of Trauma and Orthopedic Surgery, BG Hospital Ludwigshafen, 67071 Ludwigshafen, Germany
[4] Emergency Medical Service, Fire Department, City of Aachen, 52057 Aachen, Germany
[5] Faculty of Medicine, Eberhard Karls University Tuebingen, 72076 Tuebingen, Germany
[6] Department of Traumatology and Reconstructive Surgery, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Tuebingen, University Hospital, Eberhard Karls University Tuebingen, 72076 Tuebingen, Germany
关键词: Medical education;    PHTLS;    Training;    Trauma;    Pre-hospital;    Paramedic;   
Others  :  1118366
DOI  :  10.1186/1472-6920-14-32
 received in 2013-12-20, accepted in 2014-02-13,  发布年份 2014
PDF
【 摘 要 】

Background

Accidents are the leading cause of death in adults prior to middle age. The care of severely injured patients is an interdisciplinary challenge. Limited evidence is available concerning pre-hospital trauma care training programs and the advantage of such programs for trauma patients. The effect on trauma care procedures or on the safety of emergency crews on the scene is limited; however, there is a high level of experience and expert opinion.

Methods

I – Video-recorded case studies are the basis of an assessment tool and checklist being developed to verify the results of programs to train participants in the care of seriously injured patients, also known as “objective structured clinical examination” (OSCE). The timing, completeness and quality of the individual measures are assessed using appropriate scales. The evaluation of team communication and interaction will be analyzed with qualitative methods and quantified and verified by existing instruments (e.g. the Clinical Team Scale). The developed assessment tool is validated by several experts in the fields of trauma care, trauma research and medical education. II a) In a German emergency medical service, the subjective assessment of paramedics of their pre-hospital care of trauma patients is evaluated at three time points, namely before, immediately after and one year after training. b) The effect of a standardized course concept on the quality of documentation in actual field operations is determined based on three items relevant to patient safety before and after the course. c) The assessment tool will be used to assess the effect of a standardized course concept on procedures and team communication in pre-hospital trauma care using scenario-based case studies.

Discussion

This study explores the effect of training on paramedics. After successful study completion, further multicenter studies are conceivable, which would evaluate emergency-physician staffed teams. The influence on the patients and prehospital measures should be assessed based on a retrospective analysis of the emergency room data.

Trials registration

German Clinical Trials Register, ID DRKS00004713.

【 授权许可】

   
2014 Häske et al.; licensee BioMed Central Ltd.

【 预 览 】
附件列表
Files Size Format View
20150206023141992.pdf 301KB PDF download
Figure 2. 67KB Image download
Figure 1. 22KB Image download
【 图 表 】

Figure 1.

Figure 2.

【 参考文献 】
  • [1]Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie: S3-Leitlinie Polytrauma, Schwerverletzten-Behandlung. Stuttgart: Thieme: AWMF Register-Nr. 012/019; 2011. [Mitteilungen und Nachrichten/Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie, Jg. 33, Suppl. 1
  • [2]Jokl S: Die Belastung der Volkswirtschaft Durch Unfaelle: Eine Gesamtwirtschaftliche Analyse der Unfälle und Ihrer Kostenmäßigen Auswirkungen Exemplarisch Dargestellt am Beispiel der Bundesrepublik Deutschland für das Jahr 1972. Berlin: Duncker Humblot; 1976. [Schriftenreihe zur Industrie- und Entwicklungspolitik]
  • [3]Bundesanstalt für Strassenwesen: Ermittlung der Volkswirtschaftliche Kosten Durch Straßenverkehrsunfälle in Deutschland: Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen. Bergisch Gladbach: Unterreihe Mensch und Sicherheit“; 2010.
  • [4]Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie: Trauma-Netzwerk DGU. http://www.dgu-traumanetzwerk.de/ webcite
  • [5]Ruchholtz S, Kühne C, Siebert H: Das traumanetzwerk der deutschen gesellschaft für unfallchirurgie. Unfallchirurg 2007, 110:373-380.
  • [6]Lefering R, Paffrath T: Versorgungsrealität auf der basis der daten des TraumaRegister DGU®. Unfallchirurg 2012, 115:30-32.
  • [7]Siebert H: Weißbuch schwerverletzten-versorgung der DGU. Unfallchirurg 2006, 109:815-820.
  • [8]Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie: ATLS – Advanced Trauma Life Support. http://www.atls.de webcite
  • [9]PHTLS Arbeitsgruppe der DBRD-Akademie GmbH: PHTLS – Pre hospital Trauma Life Support. http://www.phtls.de webcite
  • [10]Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie: Trauma-Register DGU. http://www.traumaregister.de/ webcite
  • [11]Muenzberg M, Paffrath T, Matthes G, Mahlke L, Swartman B, Hoffman M, Lefering R, Wölfl CG: Does ATLS trauma training fit into Western countries: evaluation of the first 8 years of ATLS in Germany. Eur J Trauma Emerg Surg 2013, 39:517-522.
  • [12]Weißbuch Schwerverletzten-Versorgung. Empfehlungen zur Struktur, Organisation, Ausstattung sowie Förderung von Qualität und Sicherheit in der Schwerverletztenversorgung in der Bundesrepublik Deutschland; ein Projekt der "Initiative Qualität und Sicherheit in Orthopädie und Unfallchirurgie" der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie und des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie und Unfallchirurgie Orthopädie und Unfallchirurgie: Mitteilungen und Nachrichten OU 2012, (Suppl. 1):2012.
  • [13]Helm M, Kulla M, Lampl L: Advanced trauma life support®. Anaesthesist 2007, 56:1142-1146.
  • [14]Ruchholtz S, Zintl B, Nast-Kolb D, Waydhas C, Schwender D, Pfeifer KJ, Schweiberer L: Quality management in the early treatment of patients with multiple injuries. II. Quality improvement guidelines. Unfallchirurg 1997, 100:859-866.
  • [15]Waydhas C: Advanced trauma life support. Notfall Rettungsmed 2003, 6:33-36.
  • [16]Wölfl CG, Gliwitzky B, Wentzensen A: Standardisierte primärtherapie des polytraumatisierten patienten. Prehospital trauma life support und advanced trauma life support. Unfallchirurg 2009, 112:846-853.
  • [17]Gries A, Zink W, Bernhard M, Messelken M, Schlechtriemen T: Einsatzrealität im Notarztdienst. Notfall Rettungsmed 2005, 8:391-398.
  • [18]Waydhas C: Präklinische polytraumaversorgung: S3-leitlinie. Unfallchirurg 2012, 115:8-13.
  • [19]Rossi R: Erstversorgung vor Ort oder schnellstmöglicher Transportbeginn? Anaesthesist 1997, 46:126-132.
  • [20]Fischer C, Josse F, Lampl L, Helm M: „Stop the bleeding“! Notfall Rettungsmed 2010, 13:384-392.
  • [21]Beuran M, Paun S, Gaspar B, Vartic N, Hostiuc S, Chiotoroiu A, Negoi I: Prehospital trauma care: a clinical review. Chirurgia (Bucur) 2012, 107:564-570.
  • [22]Scholz B, Gliwitzky B, Bouillon B, Lackner C, Hauer T, Wölfl C: Mit einer Sprache sprechen. Notfall Rettungsmed 2010, 13:58-64.
  • [23]Woelfl C, Guehring T, Moghaddam A, Gliwitzky B, Schaedler T, Gruetzner P, Rieß M, Frank C: Der PHTLS-TEAM-Kurs – ein Pilotprojekt. Unfallchirurg 2012, 115:243-250.
  • [24]Wrobel F, Lenz M: Präklinisches traumamanagement. Notfall Rettungsmed 2012, 15:247-254.
  • [25]Ali J, Adam RU, Gana TJ, Bedaysie H, Williams JI: Effect of the prehospital trauma life support program (PHTLS) on prehospital trauma care. J Trauma 1997, 42:786-790.
  • [26]Blomberg H, Svennblad B, Michaelsson K, Byberg L, Johansson J, Gedeborg R: Prehospital trauma life support training of ambulance caregivers and the outcomes of traffic-injury victims in Sweden. J Am Coll Surg 2013, 217:1010-1019.
  • [27]Johansson J, Blomberg H, Svennblad B, Wernroth L, Melhus H, Byberg L, Michaëlsson K, Karlsten R, Gedeborg R: Prehospital Trauma Life Support (PHTLS) training of ambulance caregivers and impact on survival of trauma victims. Resuscitation 2012, 83:1259-1264.
  • [28]Häske D, Kreinest M, Wölfl CG, Frank C, Brodermann G, Horter J, Suda AJ, Gliwitzky B, Beckers SK, Stöckle U, Münzberg M: Strukturierte Fortbildung zur Verbesserung der Versorgungsqualität im Rettungsdienst. Einsatz-Supervision als neuer Ansatz im Bereich der Rettungsdienst-Fortbildung in Wiesbaden und im Rheingau-Taunus-Kreis? Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2013, 107:484-489.
  • [29]DRF Luftrettung: Schulungsintensiver Jahresausklang. https://www.drf-luftrettung.de/de/leben/aktuelles/schulungsintensiver-jahresausklang webcite
  • [30]Cooper S, Cant R, Porter J, Sellick K, Somers G, Kinsman L, Nestel D: Rating medical emergency teamwork performance: development of the Team Emergency Assessment Measure (TEAM). Resuscitation 2010, 81:446-452.
  • [31]Jacobsson M, Hargestam M, Hultin M, Brulin C: Flexible knowledge repertoires: communication by leaders in trauma teams. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 2012, 20:44. BioMed Central Full Text
  • [32]Miller D, Crandall C, Washington C, McLaughlin S: Improving teamwork and communication in trauma care through in situ simulations. Acad Emerg Med 2012, 19:608-612.
  • [33]Norcini JJ, McKinley DW: Assessment methods in medical education. Teach Teach Educ 2007, 23:239-250.
  • [34]Steinemann S, Berg B, DiTullio A, Skinner A, Terada K, Anzelon K, Ho HC: Assessing teamwork in the trauma bay: introduction of a modified “NOTECHS” scale for trauma. Am J Surg 2012, 203:69-75.
  • [35]NAEMT: Präklinisches Traumamanagement: Prehospital Trauma Life Support (PHTLS); [mit dem Plus im Web, Zugangscode im Buch]. 2nd edition. München: Urban & Fischer in Elsevier; 2012.
  • [36]Harden RM, Gleeson FA: Assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE). Med Educ 1979, 13:39-54.
  • [37]Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM: Assessment of clinical competence using objective structured examination. Br Med J 1975, 1:447-451.
  • [38]Simon M, Sopka S, Finsterer S, Dott W, Beckers SK: Ein Formativer OSCE als Feedbackinstrument im Interdisziplinären PJ-Vorbereitungskurs: Der “PJ-Führerschein” des Aachener Modellstudiengangs Medizin. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2011.
  • [39]Nikendei C, Jünger J: OSCE - praktische tipps zur implementierung einer klinisch-praktischen prüfung. GMS Z Med Ausbild 2006, 23:Doc47.
  • [40]Lunenfeld E, Weinreb B, Lavi Y, Amiel GE, Friedman M: Assessment of emergency medicine: a comparison of an experimental objective structured clinical examintion with a practical examination. Med Educ 1991, 25:38-44.
  • [41]Weißer FO, Dirks B, Georgieff M: Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Notfall Rettungsmed 2004, 7:237-243.
  • [42]Güldner S, Mang H, Popp S, Heuser D, Krause M, Christ M: Gedanken zur Fehler- und Sicherheitskultur in deutschen Notaufnahmen. Notfall Rettungsmed 2011, 14:351-360.
  文献评价指标  
  下载次数:27次 浏览次数:26次